22.06.2016

Ministerstvo dopravy chystá jasná pravidla pro tuning

Od ledna letošního roku běží nový systém prověřování vozidel na STK. Má zabránit podvodům, ale dopadá nejen na pečlivé motoristy, ale i milovníky tuningových aut. Ministerstvo dopravy ČR uvádí, že podmínky kontrol se nezměnily ani nezpřísnily, ale nově se zavedl povinný obrazový záznam na stanicích technické kontroly. Ten má zabránit podvodům s auty, kdy se v minulosti stávalo, že vůz prošel kontrolou, aniž by se na STK fyzicky objevil. V oblasti tuningu připravuje ministerstvo novou metodiku.

Téma na Argumentoru vyvolalo zatím jednoznačně největší ohlas ze všech. Tuneři volají po nastavení jasných pravidel. Vydali jsme se proto na Ministerstvo dopravy ČR, ale také mezi zástupce tuningové komunity.

„Doufám, že se bude situace kolem tuningu řešit. Proto jsem toto téma vložil na Argumentor. Tuning není žádný zločin, ale koníček a vadí mi, že tuneři jsou házeni všichni do jednoho pytle. Stačí na STK narazit na osobu, které se to nelíbí, a už neprojdete, i když vše splňujete. Pokud má daný díl Atest 8SD, tak nevidím problém, proč bych ho nemohl namontovat na vozidlo,“ říká Lukáš Čeřovský, zakladatel názoru na Argumentoru.



V ČR neexistují jasná pravidla

Tuneři zmiňují zkušenosti ze zahraničí a apelují na zavedení jasných pravidel i u nás. „V Německu to funguje tak, že ne všechny úpravy musíte mít zapsány v technickém průkazu. Policii při silniční kontrole např. stačí, když máte u sebe homologaci TÜV. Je to spíše o lidech, o přístupu… U nás má úředník nebo policista každý jiná pravidla. Nyní je praxe taková, že někteří lidé si vůz postaví v ČR, ale nechají si ho schválit v Německu. Poté se přiveze zpět do ČR jako klasický dovoz a s přihlášením u nás už není problém,“ popisuje rozdílné praxe Oliver Viktorin ze společnosti REVILO AUTO, která se zabývá prodejem tuning sortimentu.

Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy, k tématu pro Argumentor říká: „Pokud jde o schválenou přestavbu, kterou si někdo udělá a dostane ji povolenou, je to v pořádku. A samozřejmě je to také v pořádku u vozů pro závodní účely, které se nepohybují na pozemních komunikacích. Pokud je to ale taková změna, která změní technické parametry vozidla proti tomu, jak bylo schváleno jeho provedení a vůz jezdí po silnici, pak není důvod, aby mělo nějakou výjimku proti jiným vozidlům. Toto je a vždy bylo jednoznačně nelegální. Pokud se na to nyní více dohlíží, pak je to naprosto v pořádku.“

Podle Olivera Viktorina by se mělo při kontrole více pohlížet na celkový technický stav vozu. „Samozřejmě se to nedá paušalizovat, ale troufnu si říct, že 90 procent upravených aut je ve výborném stavu, majitelé si je hýčkají a investují do nich velké finance. Ale protože se zrovna vůz nezalíbí technikovi na STK, tak neprojde kontrolou. Proti tomu přijede na STK Felicia, která bude mít zalaminované, zapěněné prahy zatřené plastisolem, aby to nebylo na první pohled vidět, a ta jednoduše kontrolou projde,“ dodává.

Ministerstvo připravuje novou metodiku

Jako největší problém vidí tuneři právě v neexistenci pravidel a s tím související vyhlášku, kterou si úřady vykládají různě. „Jeden zákazník na STK projde a druhý s tím stejným neprojde. Pokud má díl např. homologaci, kterou mu na STK neuznají, obvykle stačí zajít na jinou STK, kde tuto homologaci uznají. Z toho jasně vyplývá, že to není v pořádku,“ uzavírá Oliver Viktorin.

Ministerstvo dopravy podle svého mluvčího připravuje novou metodiku. „Základním pravidlem, které by měl dodržovat každý úřad je to, že pokud se jedná o technickou změnu, která mění parametry vozidla proti tomu, jak bylo homologováno, není to v pořádku. Pokud jde o konkrétní metodiku, připravujeme v současné době materiál, který do detailu vysvětlí proces schvalování u tuningu. Samozřejmě to základní vodítko je, že to nesmí být změna, která mění vozidlo proti jeho schváleným technickým parametrům,“ dodává Tomáš Neřold. Kdy bude metodika hotová, mluvčí neuvedl.

Vyber kraj
Celá ČR